وضعیت معکوس سربازی در ایران

وضعیت معکوس سربازی در ایران

مهرداد صمدی:
سربازی در ایران با چه هدفی اجرا میشود؟؟
اماده سازی جوانان برای دفاع از کشور در مواقع لازم؟
روش اجرای سربازی در ایران چقدر منطبق با این هدف است؟
قطعا تمام فرماندهان و حتی سربازانی که جنگ را چشیده اند میدانند که مهمتر از آمادگی رزمی هر سرباز در دفاع از میهنش عشق و علاقه ان سرباز به سرزمینش و تبعیت و دلدادگی به فرماندهان و رهبرانش است. این را همه میدانند که سربازان داوطلبی که در غالب نیروهای سپاه و بسیج در جنگ تحمیلی شرکت کردند عامل اصلی مقاومت ایران در جنگ تحمیلی ۸ ساله بود. اما ایا سربازانی که در این سالها به خدمت وظیفه اعظام شده اند عشق به میهن و دلدادگی به نظام و فرماندهان و رهبران نظام در دلشان ایجاد یا تقویت شده؟
به راستی رفتاری که با سربازان میشود آیا باعث انزجارشان از نظام نمیشود؟ خورد کردن غرور یک جوان به روشهای مختلف با هدف به اصطلاح آدم کردن او!!!! آیا نتیجه ای جز انزجار از نظام و فرماندهان در پی دارد؟
به نظر میرسد اگر تجدید نظری در نگرش مسولین نظام وظیفه و فرماندهان نظامی نسبت به مقوله سرباز و خدمت نظام وظیفه صورت نگیرد در بزنگاه دفاع، حماسه جنگ تحمیلی مجددا تکرار نخواهد شد.
در ایران هر زمان فردی یا گروهی طرحی را برای اصلاح عملکرد یک دستگاه مطرح میکند اگر دلیل کافی برای رد آن پیدا نکنند (که البته همه تلاش خود را برای آن به خرج میدهند) اولین و آخرین جوابی که در اغلب موارد داده میشود این است که به دلیل کمبود بودجه امکان اجرای این طرح را نداریم. ولی بنده به عنوان یک شهروند که مسائل نظام وظیفه را از نزدیک لمس کرده ام پیشنهاد و طرحی بدون هزینه و با سود بسیار بالا دارم. نحوه رفتار فرماندهان و مسولین نظامی کشور با مشمولین و سربازها باید تغییر کند.
سرباز بدهکار دولت نیست. اتفاقا برعکس این دولت است که بدهکار سربازها میشود. هر مرد جوان ایرانی با گذراندن دوران خدمت که در واقع کارگری رایگان برای کشور است، نظام و حکومت را مدیون خودش میکند. دو سال از عمر و وقت که با ارزشترین سرمایه هر انسان است.
با همین اتفاق ساده نگرش بسیاری از خانواده های آینده نسبت به نظام و مقوله دفاع از میهن به طورچشمگیری بهبود خواهد یافت.
هر چند جزییاتی در نحوه اجرای طرح نظام وظیفه وجود دارد که با اصلاح آنها هم میتوان گام بزرگی در اصلاح نگرش مردم نسبت به نظام برداشت اما در حال حاضر مهمترین مسئله تغییر نگرش و رفتار فرماندهان و مسولیین با سربازان و مشمولین است.

دیدگاهتان را بنویسید